backgroundImage

LOV KAPRA NA RIEKE

04. 11. 2022, 14:06

Lov kapra na rieke

Lov kapra v prúde rieky mi učaroval už v detstve a preto sa opakovane vraciam na brehy riek za novými dobrodružstvami.

Riečne kapry sú krásne, elegantné a zároveň veľmi divoké a bojovné ryby. Niekedy pri zábere a zdolávaní majú takú silu, že ich nevieme naším moderným vybavením zastaviť. Následne ryba ostáva v prekážke aj s našou montážou, alebo dochádza k pretrhnutiu vlasca vplyvom silného oderu o prekážky. Stáva sa aj to, že po zábere ostane stojan prevrátený vo vode a my zachraňujeme prút. Na šťastie, nie vždy je tomu tak a rybár si vychutná krásny riečny súboj s divokým kaprom. Zábery riečnych kaprov sú razantné, ich sila a divokosť ma vždy fascinovala a preto milujem lov kapra na rieke.

Niekto trávi rybačky na jazere či rybníku, niekto zase na rieke. Ja by som sa s Vami chcel podeliť o nejaké skúsenosti s lovom kapra na rieke. Som si vedomí, že niektorí z Vás budú mať iný názor na tieto riadky, ale možno sa nájdu aj takí, ktorých to zaujme a vyskúšajú riečny lov šupináčov. Lov na rieke je ťažší, ale má svoje kúzlo. Človek nikdy nevie, čo sa v nej ukríva, čo mu pripraví, kedže rieka mení stále svoje prostredie.

Už ako malý chlapec som chodieval k riekam, ktoré pretekajú našim okolím. Lovil som rôznymi technikami, rôzne druhy rýb, no kapor bol tá vysnívaná ryba. V tej dobe som mal skvelého učiteľa v love riečnych rýb a musím povedať, že to čo ma naučil kamarátov dedo, si pamätám dodnes. Avšak vtedy som ešte nevedel, ako dosiahnuť cielený lov kapra. Skôr to bola náhoda ak sa mi to podarilo. V mojom detstve nebolo na výber toľko nástrah ako v súčasnej dobe. Dnes, ak máme skúsenosti a na výber veľké množstvo návnad a nástrah, môžeme hovoriť o cielenom love kapra.

K riekam chodievam celoročne aj v chladných mesiacoch roka, no vzhľadom k mojej práci je času na dlhšie výpravy málo a tak sa jedná len o krátke vychádzky. Pri každej rybačke dúfam, že nejakého šupináča uvidím na podložke. Venujem sa lovu kapra na boilies, ale aj lovu na feeder či method feeder. Od minulého roku sa venujem aj lovu dravých rýb na prívlač a musím povedať, že ma to dosť chytilo. Poďme, ale späť ku kaprárine.

Kde hľadať kapra na rieke

Pred pár rokmi, sa mi v hlave zrodila myšlienka, začať sa intenzívnejšie venovať lovu kapra na rieke. Myslím si, že ako prvé je dôležité nájsť vhodné miesta kde sa kapor zdržiava. Musíme brať do úvahy rôzne faktory, napr. aké dno sa nachádza na danom úseku rieky, či je tam prúdiaca alebo pomaly tečúca voda s väčšou hĺbkou.  Ak pôjde o pomaly tečúcu vodu s dostatočnou hĺbkou (povedzme cez 1m a viac) a s bahnitým dnom, máme šancu na prítomnosť kapra. Kamenisté dno veľmi kapor nevyhľadáva, ani plytké úseky riek s rýchle tečúcou vodou. Plytké, kľudné úseky riek vyhľadáva na jar, kde sa vyhrieva a v čase neresu.

Mám takú skúsenosť, že v dobe keď sa ešte prehlbovali niektoré úseky koryta rieky (ťažba piesku či štrku), výskyt kapra v týchto miestach bol v podstate celoročný. No roky sa už koryto neprehlbuje, a časom sa dno rieky zanáša vrstvami nánosu. Nájsť kapra v týchto už zanesených úsekoch s menšou hĺbkou vody ako kedysi, je ťažšie. To asi núti kaprov vydať sa inam a hľadať si vhodnejšie podmienky na život. A tomu sa musí prispôsobiť aj rybár. Ak mám čas, tak si urobím prechádzku okolo vody a sledujem hladinu rieky, či neuvidím pohyb rýb. Viackrát sa mi takto podarilo lokalizovať kaprov, keď sa vyhrievali na hladine alebo plávali rovno pod mojimi nohami. Lokalizácia kapra, je základ pri love kapra na rieke.

Na lov kapra vyhľadávam tíšiny s hlbšou vodou ako jeden meter, aj keď niekedy lovím v miestach kde je iba jeden meter vody. Hľadám okolo brehov tzv. vracáky (miesta kde sa voda točí, vznikajú tam spätné prúdy), rôzne zlomy na dne rieky, previsajúce konáre stromov do vody, vyhľadávam prekážky pod vodou, padnuté stromy a kríky do vody, či rastliny trčiace z vody. Cez padnuté stromy, či previsajúce konáre do vody sa voda okysličuje a vzniká tam aj tvorba prirodzenej potravy (vznikajú riasy a zachytávajú sa drobné živočíchy). Toto sú ideálne miesta, kde sa kapor bude zdržiavať, pretože tam má výskyt prirodzenej potravy.

Návnady a nástrahy pre lov kapra na rieke

Ďalším dôležitým aspektom je výber návnady a nástrahy. Viem, že kapry na rieke majú prirodzenú potravu ako sú drobné vodné živočíchy, mušle či riasy, no veľmi radi si pochutnajú aj na kukurici, repke, pšeniciboilies či peletách. Kukurica je partikel, ktorým kŕmi veľa rybárov, je teda od dávna častým zdrojom potravy rýb počas celého roka. Používam ju tiež (prevažne na kŕmenie) a pod háčik s obľubou nastražím boilies, pelety, ale aj spomínanú kukuricu. Zaujímavou partiklovou návnadou je tiež mixovaný partikel Corn Turmix. Dá sa použiť samostatne pri rozkŕmení lovného miesta, ako prídavok do krmiva, ale aj samotne do feedrového košíka. Mám s týmto mixom na rieke dobré skúsenosti.

Veľa z nás rybárov, má málo času na rybolov, ako som už spomínal aj v mojom prípade je tomu tak. Asi najlepšou alternatívou pred samotným lovom, je predkŕmenie lovného miesta aspoň jeden deň vopred, ideálne aj niekoľko dní. Ak chceme kapra udržať na svojom lovnom mieste, musíme miesto pravidelne vnadiť. No nie vždy je to možné a v týchto prípadoch je potrebné pri love použiť kvalitné návnady, nástrahy, ale aj dipy a boostre, na zvýraznenie chute a vône.

V krátkosti opíšem tri pár hodinové vychádzky počas jedného týždňa. Bolo to asi 4 roky späť, počas mesiaca september. Pred samotným lovom som nemal čas vnadiť vopred a tak som si v deň lovu, po príchode k rieke rozkŕmil miesto varenou kukuricou, peletami a do večera čakal na záber. Kukuricu som si doma upravil, nechal ju zaliatu v tekutej aróme odstáť celú noc. Pod háčik som nastražil túto voňavú kukuricu. Záberu, som sa ale v tento deň nedočkal. Predpokladal som, že sa tam v tom čase kapry nezdržiavali, boli proste niekde inde. Na druhý deň som mal možnosť vrátiť sa opäť na to isté miesto. Po príchode k rieke, som opäť rozkŕmil lovné miesto kukuricou a peletami. Poobede ani náznak záberu, ale po zotmení to prišlo, jazda a cievka navijáku sa nezastavila. V podberáku skončil krásny kapor 74cm, s čistou váhou 6,5kg.

A prečo som kukuricu vopred nechal v aróme? Počas noci do seba kukurica vtiahne arómu a je tak pre ryby oveľa atraktívnejšia. Arómy, dipy a boostre sú veľmi dobré na zvýraznenie nástrahy, pre lov kapra. Samotný lov trval 5-7 hodín. O dva dni neskôr som na brehu rieky sedel znova. Opäť šla do vody kukurica aj pelety a po zotmení sa zopakoval scenár z pred dvoch dní, no s väčším kaprom (76cm a čistou váhou 7,9kg). Silné a zdravé ryby v oboch prípadoch, nádhera. Pár dní kŕmenia prinieslo svoje ovocie.

V minulosti, som ako nástrahu pod háčik pri love kapra na rieke používal často varenú kukuricu. V dnešnej dobe prevažuje ako nástraha pod háčik boilies, wafters či pelety. Lovné miesto zakrmujem partiklom (kukuricou či partiklovým mixom) kŕmnym boilies a boiliesom na ktorý chytám. Často do kŕmenia pridávam halibut pelety alebo kukuričné pelety, ktoré kapry milujú. Ak chytám na feeder sú to rôzne nástrahy, na háčik či pod háčik (kukurica, pelety s dierkou, wafters, mäkčené pelety, malé boilies atď.).

Iste viete, že 100% fungujúca nástraha neexistuje a tak musíme skúšať, ktoré boilies či pelety budú najúčinnejšie.

Vyskúšal som boilies viacerých výrobcov, rôzne chute a vône od sladkých cez rybacie. No v posledných rokoch veľmi rád chytám na korenisté boilies s rybími múčkami, prípadne rybacie boilies s rôznymi extraktmi z morských živočíchov, krilla a podobne. Tieto boilies mi fungujú na rieke, na jazerách aj rybníkoch a preto im ostávam verný aj naďalej. Jedná sa napr. o boilies Starbaits či Carp Inferno.

Asi top boilies Starbaits z rady Concept je príchuť Hot Demon a spomemiem aj ďalšie príchute ako sú SK30 či Red One. Boilies obsahujú rybacie múčky, robin red, výťažky z morských živočíchov, oleje a koreniny. Sú preto výborná voľba pri love kapra na jar, v lete, na jeseň, ale aj v zime. Možno preto som si tieto guličky tak obľúbil, lebo sa s nimi dá loviť celoročne.

Veľmi milo ma prepkvapilo boilies Carp Inferno, z rady Hot Line príchuť Beta (brutálne zapáchajúci krab). Toto pálivé bolies s obsahom robin redu, krill múčky, tuniakovej múčky, glm extraktu a španielského korenia doslova čarovalo na veľkej vodnej nádrži. Za zmienku stojí určite aj boilies firmy Mikbaits, konkrétne rada Spiceman, ktorá je postavená na rybích múčkach a korenených atraktoroch. Na príchuť pikantná slivka mám na rieke osobák jalca v dĺžke 62cm.

Naše nástrahy na rieke atakujú aj iné druhy rýb, a tak je dosť pravdepodobné, že ich ulovíme.

Snažím sa vyhľadávať neprebádané úseky riek a to ma priťahuje ako magnet. No rybársky tlak je veľký a takých úsekov je stále menej. V minulosti, keď som prišiel k rieke, široko ďaleko nebolo vidieť rybára. Teraz je to naopak. Takže ostáva len dúfať, že ma čakajú nové miesta, nové výzvy, nové dobrodružstvá a zážitky. Kto ma rád lov kapra na rieke, vie o čom hovorím. Petrov zdar.